SEO v roce 2018? RankBrain, Crawl Budget, Linkbuilding, Lazy loading, Mobile-first indexing, AMP a mnohé další termíny, které zazněly na přednášce Pavla Ungra.

Pavel Ungr přednáší pro SEO jako Brno
19. února 2018 v brněnském Hubu proběhla přednáška SEO v roce 2018: přehled trendů a novinek s Pavlem Ungrem. Akci pořádal spolek SEO jako Brno.
Zde se rád podělím o své poznámky:
SEO je už roky stejné. Mění se jen drobnosti. Pokud děláte weby pořádně – jsou dohledatelné lidmi a vyhledávači, tak máte vyhráno.
RankBrain
Google se začalo dařit zaindexovat „celý internet“. Spoustu informací, množství balastu. Museli přijít Google Panda, Penguin, Hummingbird, … penalizace, které se snaží vyčistit zrno od plev. Nedaří se to vždy dobře. Proto přichází nový přístup RankBrain. Ne penalizovat, ale vytáhnout to užitečné.
RankBrain
- Snaha pochopit na co se uživatel ptá (odklon od klíčových slov k tématu dotazu)
- Umělá inteligence na základě strojového učení
- Pomáhá zjistit relevantnější výsledky vyhledávání
- Je třetím nejdůležitějším faktorem v algoritmu hodnocení (spolu s odkazy a obsahem)
TOP 3 hodnotící signály pro Google
- Obsah
- Odkazy
- RankBrain
Optimalizace se už netýká jen webových stránek. Při hledání na mobilu Google ve výsledcích zobrazuje i vyhledané e-mailové zprávy nebo nainstalované aplikace.
Knowledge Graph
- Pochopení dotazu -> Odpověď přímo v SERPu
- Nad výsledky hledání se zobrazí odpověď na dotaz, tak aby uživatel nemusel opustit vyhledávač.
- Pro běžného uživatele je to přínos, majitelé stránek toto většinou nesou nelibě.
- Například provozovatelům portálů s počasím není do smíchu.

Knowledge Graph – počasí
Linkbuilding
Stále patří k nejdůležitějším faktorům a jen tak se to asi nezmění. Ruský vyhledávač Yandex před časem s velkou slávou oznamoval, že již nebude zpětné odkazy brát v potaz pro pořadí ve výsledcích vyhledávání. Vylámali si na tom zuby a zase to tam vraceli. Vypuštění odkazů jako hodnotícího faktoru jim nefungovalo.
V ČR je prý Linkbuilderů jako šafránu oproti jiným specialistům (SEO, PPC).
Kde sehnat zpětný odkaz:
- Optimalizujte stávající – zkuste vylepšit zpětné odkazy, které už máte (např. upravit anchor text, nasměrovat na vhodnější stránku)
- Stínujte konkurenci – protlačte odkazy tam, kde je má vaše konkurence
- Wikipedie – pokuste se dostat odkaz na Wikipedii (prý je to v ČR těžké kvůli přísným adminům /mě se to zatím povedlo vždy – pozn. red./)
- Weby, které sami nabízejí možnost přidání odkazů (článků) – musí být kvalitní
- Guest blogging – napište článek a uveřejněte ho na spřáteleném webu (vložte do něj odkaz)
- Influenceři – poskytněte svůj produkt (službu) někomu, kdo o ní napíše
- Žebříčky – sestavte zajímavý žebříček, na který lidé rádi odkážou (média rádi využijí)
- Napsali o nás – zjistěte si, kdo má na webu rubriku napsali o nás. O nich pak napište a nechte si na článek odkázat.
- Nabídněte něco zdarma
- Tvořte statistiky
- Citujte autory
- Ankety
- …
Kupovat odkazy?
Ano, kupujte odkazy. Ale dělejte to chytře. Kupujte tak, aby to nebylo poznat.
Kupujte od těch, kteří neprodávají.
Crawl Budget
Robot vyhledávače má omezený výkon na projití vašeho webu (potažmo celého internetu). Pokud vám vyhrazený výkon promrhá s nedůležitými stránkami, nedostanete do indexu to, na čem skutečně záleží. Proto neposílejte do vyhledávačů vše.
Nedá se přesně říci, kolik stránek nebo kolik času je vyhrazeno pro daný web. Velikost Crawl Budgetu je spíše možno přirovnat k výkonu, který je třeba spálit na projití těchto stránek. Některé stránky při zpracování spotřebují více výkonu než jiné (velikost stránky, rychlost načtení, …).
Představu si můžete udělat v Google Search Console, v záložce Procházení > Statistiky procházení (uvidíte, kolik toho Googlebot projde za den).

Statistiky procházení v Search Console
Obavy z Crawl Budgetu by měly mít až weby, které mají více jak 100 000 stránek. Nemá cenu řešit u malého projektu.
Nedůležité stránky omezte v robots.txt
- Duplicity
- Nedůležité
- S nízkou prioritou (výsledky řazení, filtrace, stránkování)
Neřešte (neindexujte) filtry s více jak 3 parametry. Lidé ve vyhledávačích nehledají kombinace více než 3 parametrů.
Zakažte indexaci multivýběrů (pěkně s tím pracuje Heureka ve svém robots.txt). Nikdo nehledá kombinaci Apple a Samsung.

Heureka – neindexuje filtraci multivýběru
Automatizace u filtrů

Automatizace u filtrů na bellarose.cz
Příklad použití bellarose.cz
Přesměrování vs. Kanonizace
Přesměrování
- direktiva
- přesun hodnocení
Kanonizace
- doporučení
- přesun hodnocení
- žere Crawl Budget
- platí jen na duplicity
Seznam.cz pobere až sedminásobné přesměrování
JavaScript
Problémem bývá skrývání obsahu pod ouška záložek pomocí JS – nemusí být indexován
Zkuste si spustit svůj web s vypnutým JS

Obsah ukrytý pod ouška záložek nemusí být indexován
Záložky na Heureka.cz – každá má svoji URL

Heureka: každá záložka má vlastní stránku (specifickou URL)
SEO obrázků
Nepodceňujte vyhledávání v obrázcích – v oborech jako móda, nábytek, design, … je to primární zdroj
Jak optimalizovat obrázky pro vyhledávače
- Název souboru (ydfg45sdg.jpg vs. zelene_auto.jpg)
- ALT
- Strukturovaná data
- Obrázková sitemap
Lazy loading
- Odložené načítání – >zrychlení webu
- Obrázky se načítají, až když jsou potřeba (např. až na ně uživatel scrolluje)
- Pozor může být problémem pro SEO
Budoucnost indexace
Budou dva indexy. Jeden pro PC druhý pro mobil. Mobile first (prioritní index bude ten mobilní)
Responzivní vs. Adaptivní web
Responzivní – prohlížeč rozpozná velikost zařízení a přizpůsobí jí velikost a obsah stránky
Adaptivní – podobně jako responzivní, jen detekce proběhne už na serveru a do zařízení se posílá pouze optimalizovaný kód a obsah přímo pro dané zařízení. Méně dat, větší rychlost načtení.
AMP (Accelerated Mobile Pages)
- Open source projekt pro bleskové načítání webů přes mobilní připojení.
- Není hodnotící signál pro umístění v SERP
Nevýhody AMP
- obsah vlastní Google
- funguje jen na Google
- dostupné jen pro mobil
- běží na cizí URL
Příklad (nutno jít přes mobilní hledání): atmosfera.bellarose.cz

Ukázka blogu v AMP