Report ze školení: Mautic pro e-shopy a jiné komerční weby

Poslední dobou slýchám o marketingovém nástroji Mautic čím dál častěji. Mé představy však končily pouze u faktu, že je to něco na rozesílání e-mailů. Zároveň se u nás v e-shopu zvažuje změna technologie pro rozesílku newsletterů. A proto padlo rozhodnutí vyrazit na školení.

Mautic školení vedl Jan Kalianko – majitel internetového obchodu SvětBot.cz a pořadatel E-shop summitu, který Mautic v praxi pro své projekty používá.

 

Jak probíhalo školení

Školení trvalo zhruba 8 hodin (když nepočítám oběd). Takže se v následujícím textu nedají popsat všechny informace, které jsme za tu dobu načerpali. Velká část kurzu se odehrávala přímo při proklikávání jednotlivých zákoutí Mauticu, což se opět nedá do článku přenést. Teoretické poznatky jsme si hned zkoušeli na vlastních noteboocích.
Pár dní před školením byla vydána nová verze Mauticu (2.6.0.), která přinesla zásadní změny i několik bugů. To Honzu trochu potrápilo, protože bylo rázem „vše“ jinak, než si předem plánoval.
V průběhu celého dne padaly zajímavé dotazy, připomínky, nápady a praktické zkušenosti od jednotlivých účastníků. Na další termíny má tak Honza dost inspirace k obohacení kurzu.
Mezi účastníky bylo spoustu lidí, kteří měli čím přispět do diskuse – specialista e-mailové komunikace Jakub Čižmař; Pepa ze Včeliště.cz; Petr z Travel Bible; Jana z Flowly; Tomáš z e-shopu Amoresa a mnozí další.

 


 

Co je Mautic

Mautic je komplexní marketingový nástroj s překotným vývojem nových funkcí. Uživatele dokáže automatizovaně oslovit přes mail, na webu, formou SMS (nutno napojit na SMS bránu) i na sociálních sítích. Přes API je možno propojit s CRM či dalšími službami.
Díky open-source GPL licenci je zdarma. Jediné, co vás to bude stát je virtuální server, na který si ho nainstalujete.
Mautic vznikl v roce 2015, aktuálně je používán v 50 000 organizacích po celém světě, má širokou základnu vývojářů – tímto vším by se dal přirovnat k takovému marketingovému WordPressu.

 

Mautic - úvodní stránka

Mautic – úvodní stránka


 

Co všechno Mautic umí:

  • Jednorázová ruční rozesílka newsletterů (tyto je možno segmentovat podle libovolných podmínek nad daty do Mauticu nahranými nebo Mauticem sesbíranými).
  • Automatizovaná rozesílka e-mailů na základě předdefinovaných pravidel (po návštěvě určité stránky; po opuštění košíku; když má zákazník svátek/narozeniny; když návštěvník vloží svůj mail; když vyplní formulář; když už nějakou dobu nenakoupil; když klikne na odkaz; když stáhne soubor; když uplyne určitý čas; …)
  • Evidence libovolných informací o návštěvnících webu (zákaznících). Možnost přidat a nadefinovat si libovolná pole a ta pak ručně nebo automatizovaně plnit. A z nich pak tvořit segmenty pro marketing (rozesílku e-mailů apod.)
  • Vložením skriptu do webu možno sbírat informace o chování návštěvníků (například, že navštívil sekci Kontakty). Nebo pokud provedl akci (stiskl tlačítko, vyplnil formulář, objednal, …) námi definovaná data se propíší k danému uživateli do našich vlastních polí v Mauticu. Na základě nich můžeme například spouštět automatizované kampaně.
  • Na našich stránkách můžeme nadefinovat vyskakovací okno (pro sběr kontaktů, anketu, zobrazení banneru, apod.). Za vyplnění pak můžete poslat slevový kód nebo e-book v PDF. POP-UP vyskočí při příchodu, nebo při odchodu nebo při provedení konkrétní akce.
  • Do stránek si můžeme vložit (objednávkový) formulář, vyplněná data se opět propisují do Mauticu a mohou spouštět definované akce. Například přihlašovací formulář na školení Mauticu má honza vytvořen přes Mautic.
  • Na webu můžete sbírat informace i o anonymních návštěvnících. K jejich IP adrese se začnou shromažďovat údaje o chování. Jakmile uživatel odklikne z newsletteru; přihlásí ke svému účtu; zaregistruje se; provede nákup; … tak se v minulosti posbírané informace spárují s konkrétní osobou (e-mailovou adresou). Další komunikace se zákazníkem již může probíhat personalizovaně.
  • Zobrazování dynamického obsahu na webu či v e-mailu podle toho, kdo je u obrazovky.
  • A/B testování – můžete vyzkoušet více variant e-mailů nebo vstupních stránek a vyhodnotit tu nejúčinnější pro další propagaci.
  • Dokáže monitorovat zmínky na Twitteru (na základě hashtagů, klíčových slov). Z Twitteru také umí natáhnou informace o uživatelích a spárovat je s vaší databází. V ČR by větší smysl dával Facebook, tento se ale Honzovi propojit nepodařilo. Pravděpodobně je to blokováno ze strany Facebooku.
  • Do stránek si můžete vložit video, to se po definovaném čase zastaví, a dokud uživatel nevyplní formulář (například zadá svůj mail), tak nepokračuje dál.
  • Díky rozšiřujícím pluginům můžete přidávat další funkce jako je skloňování jmen, napojení na SmartSupp, propojení s WordPressem atp.

 

Mautic - ukázka naklikání podmínek automatizované kampaně

Mautic – ukázka naklikání podmínek automatizované kampaně


 

Úskalí Mauticu:

  • Open-source obecně je velkou výhodou a zároveň velkou slabinou
  • Vyžaduje vlastní virtuální server
  • Pro plné pochopení nastavení a ovládání musíte dlouze studovat anglický manuál nebo vyrazit na školení.
  • Mautic dokáže rozesílat maily jménem pouze jedné domény. Pokud provozujete více e-shopů či webových projektů, tak pro každý potřebujete zvláštní instalaci.
  • Občas se v systému vyskytne chyba, ta je opravena v následující aktualizaci. Aktualizace není triviální a pravděpodobně si vyžádá součinnost programátora.
  • Aktualizace se vydávají každých 14 dní.
  • Sám Honza Kalianko před školením zaktualizoval na verzi 2.6.0 a Mautic mu přestal fungovat. S programátorem pak půl dne obnovovali data z 3 dny staré zálohy a importovali je do nové instalace Mauticu, kterou museli vytvořit.
  • Aktualizace Češtiny není úplně triviální (Nastavení > změnit na angličtinu – Odhlásit se a přihlásit se – Přes FTP smazat z cache češtinu – Nastavení > změnit na češtinu – Odhlásit se a přihlásit).
  • Když se aktualizací přidá nový prvek, budete ho mít v Angličtině dokud nezaktualizujete i soubor s jazykovou mutací.
  • Rychlý vývoj je opět výhodou i nevýhodou – funkce se mění, přejmenovávají, přemisťují, přibývají i ubývají. Co používáte dnes, s příští aktualizací již nemusí fungovat.
  • Mautic identifikuje anonymní uživatele podle IP adresy, když je celé městečko skryto za jednou IP adresou místního poskytovatele internetu, tak trackování návštěvníka postrádá smysl.
  • Když si v zahraničí koupíte grafickou šablonu pro newsletter, nezapomeňte si ji nechat upravit pro správné zobrazení ve schránkách Seznam.cz

 

Mautic umožňuje vložit pop-up

Mautic umožňuje vložit pop-up do vašich stránek


 

Co dalšího jsem si poznamenal na školení

  • Když se uživatel na web přihlašuje přes nějakou sociální síť, mohu si z ní jeho údaje načíst do Mauticu.
  • V prohlížeči Chrome se občas stane, že když provádím nějaké nastavení, zaškrtnu určité políčko a uložím, tak se mi políčko zase změní na výchozí stav a musím to udělat znovu (nutná kontrola nastavení po uložení).
  • Při hromadném importu údajů (kontakty) do Mauticu přes CSV musí první řádek obsahovat záhlaví (názvy sloupců se musí shodovat s názvy polí v Mauticu) a musí být v kódování UTF-8. Během importu není možno vypínat prohlížeč. Pro představu, nahrání 60 000 kontaktů může trvat kolem 45 minut.
  • Filozofická otázka, jestli posílat automatizované maily i v noci. Uživatelé, kteří mají hlasitou notifikaci na mobilu si stěžují na buzení.
  • Je vhodné po určitém čase mazat anonymní uživatele. Máte nasbíráno mnoho informací o určité IP adrese, ale ani po roce se vám je nepodařilo spárovat s konkrétním uživatelem. Databáze takových profilů by rostla do obludných rozměrů a data stejně časem ztratí na aktuálnosti (např. že před rokem někdo něco vložil do košíku).
  • Přes vyjížděcí okno můžete také elegantně vyřešit povinnou cookie lištu.
  • Zde si můžete otestovat, že váš newsletter nebude považován za spam: https://www.mail-tester.com/

 

Mautic umožňuje vložení formuláře na váš web (ukázka, jak Honza vytvořil registrační formulář na školení)

Mautic umožňuje vložení formuláře na váš web (ukázka, jak Honza vytvořil registrační formulář na školení)


 

Jak Mautic nainstalovat

 

Další informační zdroje:

 

4 thoughts on “Report ze školení: Mautic pro e-shopy a jiné komerční weby

  1. Díky za report ze školení a že si ho navštívil.

    Dovolím si v reportu napravit jednu věc (zřejmě mylně pochopena): „Při hromadném importu údajů (kontakty) do Mauticu přes CSV musí první řádek obsahovat záhlaví (názvy sloupců se musí shodovat s názvy polí v Mauticu) a…“

    Sloupce nemusí obsahovat přesný název pole v Mauticu. Můžeš si je pojmenovat jak uznáš za vhodné. Po nahrání souboru je tam před samotným importem mezikrok, kdy jednotlivé sloupce přiřazuješ k jednotlivým polím.
    Pokud máš pojmenování sloupců vlastní, pak musíš naklikat, který sloupec v CSV je který v Mauticu. Pokud je máš pojmenované podle názvu pole v Mauticu, zjednoduší ti Mautic sám práci a spáruje je automaticky (můžeš samozřejmě i pro spárování dále překlikat a proházet, kdyby to mělo nějaký smysl).

  2. Honza napsal:

    Také děkuji za shrnutí! Jakožto vývojář Mauticu okomentuji body v „Úskalí Mauticu“. Některé body jsou fér kritika a snažíme se je redukovat.

    > „Open-source obecně je velkou výhodou a zároveň velkou slabinou“
    – V tom případě to asi není úskalí. Nevidím žádnou nevýhodu na tom, že je zdrojový kód veřejně dostupný, mohu si ho stáhnout a upravit.

    > „Vyžaduje vlastní virtuální server“
    – Tím se liší od konkurence, že je možné ho provozovat na vlastním serveru, ale jde také využívat hostované verze na mautic.com a to i ve free verzi.

    > „Pro plné pochopení nastavení a ovládání musíte dlouze studovat anglický manuál nebo vyrazit na školení.“
    – Nevím jak se tento bod liší od konkurenčních aplikací či jiného software. Marketéři, kteří mají zkušenosti s Marketem nebo Pardotem si naopak neumí vynachválit jak je Mautic oproti nim intuitivní. Ale chápu, že pro někoho, kdo vidí marketingovou automatizaci poprvé, je toho moc. Také jsem si tím prošel.

    > „Aktualizace se vydávají každých 14 dní.“
    – U tohoto bodu nevím jak moc je to úskalí. Jaká frekvence by byla optimální? K aktualizaci není uživatel nucen.

    > „Mautic identifikuje anonymní uživatele podle IP adresy, když je celé městečko skryto za jednou IP adresou místního poskytovatele internetu, tak trackování návštěvníka postrádá smysl.“
    – To už také neplatí. Hlavní identifikátor se změnil z IP na Cookie ID, takže tento problém nastane maximálně pokud několik kontaktů sdílí stejné zařízení. Ale toto řešení má zase jiná negativa.

    > „Když si v zahraničí koupíte grafickou šablonu pro newsletter, nezapomeňte si ji nechat upravit pro správné zobrazení ve schránkách Seznam.cz“
    – Za to asi Mautic také nemůže.

Napsat komentář