V úterý 23. ledna pod záštitou SEO jako Brno proběhl v Brně workshop s Martinem Šimkem na téma Jak se odlišit v SERPu. Dvacítka účastníků ve sklepení restaurace sdílela nad půllitry piva své zkušenosti.

SEO jako Brno
Zde uveřejňuji přepis informací, které jsem si stihl poznamenat:
PPCčkáři jsou lepší než SEO specialisté
Díky tomu, že u PPC vidíte výsledky hned, můžete měřit, A/B testovat, … máte vyladěnější reklamní titulky a texty. Podpořte spolupráci PPC a SEO týmu, použijte to, co jim nejlépe funguje. Data z PPC použijte pro SEO.

U stejného e-shopu je PPC reklama lákavější než obsah „nastrčený“ SEO specialisty
Svatá trojice je základ pro zviditelnění v SERPu:
- Titulek
- URL
- Popisek
I když bude vaše stránka na stejné pozici ve vyhledávání, může mít díky vyladěné svaté trojici lepší CTR (míru prokliku).
Poznejte cílovku na kterou míříte. Nejde o to, co si myslíte, že cílovou skupinu zajímá, ani o to, co si myslí majitel firmy nebo zaměstnanci, že zajímá jejich zákazníky. To se většinou diametrálně liší. Testujte to. Může to být doprava zdarma, nejlevnější cena, prodloužená záruka, skladovost, garance vrácení, dlouholetá historie firmy, … v každém oboru funguje něco jiného.
Pak poznejte konkurenci, inspirujte se.
Svatá trojice
Titulek (co obecně zabírá):
- Čísla
Cena (1 299 Kč) – pozor pokud se razantně mění rychleji než stihne vyhledávač zaznamenat
Počet produktů v kategorii (150 ojetých automobilů, 40 bytů v centru Brna)
Sleva – částka nebo %
Aktuální rok – nezapomínejte aktualizovat (novinky 2018, daň z příjmu 2018, …)
Prodloužená záruka (3 roky záruky)
Počet let na trhu (již 13 let se specializujeme na …)
Množství surovin (psí konzerva s obsahem 90 % masa)
- Call to action (CTA)
Kupte si
Podívej se
Stáhni si
Dárek k nákupu
Doprava zdarma
- Klikuchtivost
Vyvolání zvědavosti (tajemna)
- Bulvár
Inspirujte se v bulváru, ti umí přitáhnout čtenáře titulky nejlépe (jen se držte v mezích, které snese cílová skupina vaší značky)
- Brand
Pokud jste známou značkou, tak můžete pozornost přitáhnout vlastním jménem

Datart věří svému brandu a dává ho na začátek (ostatní ho většinou zmiňují na konci)
- Symboly (smajlíci)
Nemusí fungovat vždy a všude (Seznam x Google; PC x mobil)

Emoticon v titulku
URL
S URL většinou mnoho nezmůžete, tu většinou tvoří s nějakou logikou redakční systém či e-shopové řešení. Jedinou zásadní změnou je použití drobečkové navigace oproti klasické URL.

Použít klasickou URL nebo drobečkovou navigaci?
Popisek
Meta description nemá přímý vliv na pozici ve vyhledávání. Ani nemáte jistotu, že se uživateli zobrazí. Pokud vyhledávač uzná za vhodné nebo na stránce nenajde vhodnější obsah, pak teprve zobrazí text z meta description.
Google sice na desktopu zobrazí maximálně zhruba 290 znaků z meta description, ale na mobilu je to pouze 130 znaků. Zbytek nekompromisně uřízne. Je tedy lépe se vejít do 130 znaků nebo alespoň napsat vše důležité do první poloviny textu.
V meta description je možno používat symboly pro vyniknutí.

Symboly v popisku upoutají pohled
Není na škodu meta description generovat automaticky podle určité šablony.

Metapopisek automaticky generován z názvu kategorie a textu otestovaného v PPC
Další možnosti mimo svatou trojici
Strukturovaná data
V určitých odvětvích můžete popisek ve výsledcích vyhledávání rozšířit i o strukturovaná data.
Recepty: hodnocení, recenze, délka vaření, fotografie
Recenze: možno použít téměř na cokoli (recenze hry, produktu, filmu, …)
Produkt: cena, skladovost, hodnocení

Příklad zobrazení strukturovaných dat (recept, recenze a produkt)
Nástroj pro otestování správné implementace strukturovaných dat: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=cs
Zajímavá myšlenka – když jsou na celé stránce hledání žluté hvězdičky hodnocení, a jediný z výsledků je nemá, může paradoxně vyniknout on.
Featured snippet
Jedná se o informační box, kde dává Google odpověď na dotazy přímo ve vyhledávači (co je pivo, jak zavázat kravatu, …). Tento box se zobrazí nad výsledky vyhledávání.
Panuje obava, že lidé zjistí potřebnou informaci přímo ve vyhledávači a na samotný web už nepřijdou (tak proč Googlu ještě pomáhat). V mnoha případech se tak děje, ale i přesto dle studií stránce umístěné ve Featured snippetu se návštěvnost zvýšila (vyšší CRT). Myšlence, proč se pokusit o umístění ve FS nahrává i fakt, že pokud tam nebudete vy, tak se tam umístí vaše konkurence (čímž Google stejně nevytrestáte).

Featured snippet
Kdy se Featured snippet zobrazuje
Většinou na dotazy co, jak, kde, …
Inspirujte se v USA, co nasadí tam se opožděně nasadí i v ČR
Můžete vytvořit FS tam kde doposud nebyl nebo můžete s kvalitnějším obsahem vyšoupnout konkurenci, která se již ve FS zobrazuje.
Pro více podrobností o Featured snippetech a o tom, jak se do nich dostat odkázal Martin Šimko na svoji přednášku z akce SEOloger: Jak se dostat do Featured Snippets – SEOloger naživo 2017
Sitelinky (osnovy) pro Seznam.cz
Vznikají z odkazů do samotné stránky pomocí kotev (pozor na délku textu).
Dobře to má uděláno třeba Wikipedie.

Zobrazení osnovy na Seznam.cz
Více přímo na blogu Seznam.cz – Osnovy: vybrané odkazy dovnitř dokumentu
Čím začít
Člověk nemůže hned zvládnout podle zmíněných pravidel vyladit všechny stránky na webu. Dobrou inspirací je začít postupně od stránek s největším potenciálem. Použijte Google Analytics a Google Search Console. Seřaďte si stránky podle počtu zobrazení (impresí) ve výsledcích vyhledávání. Zjistíte, které stránky mají dobré imprese, ale mizerné CTR (proklik). Na tyto stránky se zaměřte a vylaďte je jako první.

Analýza vyhledávání v Search Console – mnoho zobrazení, málo prokliků
Vyhodnocování
Věřte datům více jak sobě.
Všechny změny si zapisujte. Než se SEO úpravy projeví v SERPu a její dopady pak na webu, tvá to spíše měsíce jak týdny. Za tu dobu zapomenete co jste kde zkusili udělat.
Prezentace: Martin Šimko – Jak se odlišit v SERPu