Případová studie: Jak jsme (ne)zrušili Uloženku

Co nás vedlo k vypnutí Uloženky na e-shopech

Před rokem jsme se rozhoupali k riskantnímu kroku. Z e-shopů jsme odebrali možnost objednat si zboží na výdejní místo sítě Uloženka.cz. Důvodem byly logistické komplikace a náklady. Zboží jsme na výdejní místa odesílali prostřednictvím DPD, takže jsme za každý balík platili dopravné dvojnásobně (dopravu na Uloženku a pak za výdej na pultech Uloženky). Pro úspory na poštovném (za DPD) jsme se snažili menší balíky sdružovat a posílat jich v jedné zásilce více. To nesmírně vytěžovalo pracovníky v expedici, zabíralo omezený prostor ve skladu a zvyšovalo náklady na obalový materiál.

Během roku se dá většina těchto komplikací překousnout, ale v předvánočním období nás to velice brzdilo.

Data k zahájení experimentu

  • Na e-shopech máme Uloženku od října 2011
  • Uloženku jsme z e-shopů odebrali v říjnu 2013 (tedy v podzimním období, kdy začíná strmě stoupat počet objednávek).
  • Tehdy počet zásilek na Uloženku činil 12% z celkového počtu expedovaných balíků.
  • Alternativní nabízené způsoby dopravy: Česká pošta – balík do ruky, Česká pošta – balík na poštu, DPD, PPL.
  • V té době jsme provozovali necelou desítku e-shopů s různorodým sortimentem. Převážně se jednalo o prodej hraček a digitální techniky. Pro pokus je to jistá diverzifikace vnějších vlivů (více shopů, více odvětví).

 

Jaká byla naše očekávání

Doufali jsme, že objednávky nepoklesnou o celých 12%, že se nějaké to procento zákazníků přesune k alternativním způsobům dopravy. A i kdybychom přešli o všechny uživatele Uloženky, ušetřili bychom výše zmíněné náklady na logistiku. Hlavně si uvolníme kapacity pro plynulé vykrytí zásilek odcházejících prostřednictvím ostatních dopravců.

 

Jaké bylo naše hrůzné zjištění

Předvánoční vývoj objednávek nepokračoval ve svém růstu, ale začal padat. Pokles nákupů nebyl očekávaných 12% (odpovídajících podílu zrušené Uloženky), ale neuvěřitelných 25%.

 

Jak si dramatický propad vysvětlit

Jako jediné vysvětlení mám psychologii. Lidé považují odběrná místa za kamenné pobočky. Vidí, že virtuální internetový obchod má nějaké „prodejny“. Je možné tam přijít, je možné si na ně sáhnout. Určitý (i když flešný) pocit záruky, jistoty. Návštěvník webu vidí síť výdejen po republice a vzbuzuje to v něm důvěru a blízkost.

Možná se zákazník k nákupu rozhoupe i díky nabízené Uložence. V nákupním košíku se pak na poslední chvíli impulzivně rozhodne pro jiný způsob dopravy („připlatím si pár korun a donesou mi to až domů …“).

Jinak si pokles zájmu o větší podíl, než zabírá samotný odstraněný dopravce, nedokážu vysvětlit.

 

Co následovalo

Po 20 dnech jsme to nevydrželi a osobní odběr na Uložence zase na e-shopy vrátili.

Díky popsané zkušenosti jsme naprosto obrátili strategii. Výdejní místa jsme začali na e-shopu co nejviditelněji propagovat. Díky rostoucímu objemu přepravených balíků se podařilo s Uloženkou vyjednat zajímavější cenu a snížit tak náklady.

Na nejbližší pobočku Uloženky to máme z našeho centrálního skladu 60km. Začali jsme si tam balíky sami odvážet. Náklady na auto, pohonné hmoty a zaměstnance pokryjí úspory na přeposílání balíčků přes DPD a výdaje spojené s několikanásobným balením. Bonusem pro zákazníky je fakt, že mají zboží k odběru o den dříve (než při zainteresování dalšího dopravce).

 

Současnost

Nyní od nás odchází 33% ze všech zásilek na Uloženku. Nejslabší měsíc tohoto roku jsme celkem vyexpedovali 3 000 balíků přes všechny dopravce. V nejsilnějším dni předvánoční sezony od nás odešlo 2000 balíků. Bohužel nemohu být s odtajněním čísel konkrétnější, děkuji za pochopení.

 

Tuto naši zkušenost prezentoval jako referenci obchodní ředitel Uloženky, pan Karel Pěnka na akci ShopRoku Meeting 2014.

 

A jaké jsou tvé zkušenosti s Uloženkou či jinými výdejními místy? Budu rád, když se se svým postřehem podělítšv komentářích.

Napsat komentář