Je samozřejmostí, když e-shop či jiná služba rozesílá transakční e-maily (potvrzení registrace; přijetí objednávky; informace o průběhu zpracování; odeslání čísla balíku pro možnost sledování zásilky apod.). Poslat e-mail o čemkoli je snadné, takřka bezplatné a dělají to všichni. Co ale zasílat důležitá upozornění přes SMS? To již tak jednoduché není – může to tedy být konkurenční výhoda. Navíc dostatečně informovaný zákazník méně vytěžuje zákaznickou podporu.
Jak se SMS rozesílají běžně
Na rozesílání notifikačních SMS existují rozšiřující moduly pro informační systémy (+ speciální hardware), moduly pro pronajaté e-shopové řešení i aplikace třetích stran, které si napojíte přes API (csv, xml). Zde platíte pořizovací náklady a až korunové částky za každou SMS.
Jak se dají SMS rozesílat nízkonákladově
- Váš informační systém či e-shopové řešení, které již dnes dokáže rozeslat nejrůznější výše uvedené transakční maily, rozšíříte o další maily, které budou obsahovat text SMS zprávy.
- Všechny tyto SMS e-maily budou směřovat do jedné e-mailové schránky například sms@vasedomena.cz
- Obsah e-mailu musí být čistý text, pokud pošlete s HTML formátováním, tak příjemce obdrží jen změť znaků. Je vhodné se s délkou textu vejít do 160 znaků, ať nepřekročíte rozsah jedné SMS. Zpráva může mít třeba toto znění: „Dobrý den, Vaše objednávka 321456 je vyřízena. Balík 963258 můžete sledovat na cpost.cz“.
- Předmět e-mailu musí obsahovat telefonní číslo zákazníka.
-
SMS Gateway – nastavení aplikace
Dále potřebujete nějaký obyčejný smartphone se systémem Android.
- Do něho nainstalujete aplikaci SMS Gateway nebo jinou alternativu. Do SMS Gateway zadáte přístupové údaje k vaší schránce sms@vasedomena.cz a provedete další drobná nastavení podle vašich konkrétních potřeb.
- Program SMS Gateway v pravidelných časových intervalech otevře e-mailovou schránku, vybere z nich obsah e-mailů a rozešle je na telefonní čísla uvedená v předmětu zprávy.
- Teď už jen stačí pořídit SIM kartu s neomezeným tarifem na počet odeslaných SMS zpráv.
Pozor, většina operátorů má v obchodních podmínkách u běžných neomezených tarifů zakázáno provozování automatizovaných hromadných rozesílek.
Popsaný postup otestován během ročního provozu. Denní zatížení v řádu stovek až nižších tisíců SMS.
Připravte se na to, že zákazníci se budou pokoušet na toto telefonní číslo volat či odepisovat s dotazy (v jakém stavu je objednávka, žádost o storno apod.). Buď dejte telefon k ruce někomu ze zákaznické podpory, přesměrujte hovory, nebo deaktivujte možnost se na toto číslo dovolat nebo nestavte záznamník se vzkazem „Toto je automatický SMS terminál, zavolejte prosím na číslo zákaznické podpory 123 456 789“.
Posíláš transakční SMS? Jak to máš technicky řešeno? Jako zákazníka tě to spíše obtěžuje nebo tyto notifikační SMS vítáš? Budu rád, když se o tom s námi podělíš v komentářích.
Zaujala mě tato věta: „Popsaný postup otestován během ročního provozu. Denní zatížení v řádu stovek až nižších tisíců SMS.“
Pokud vím, tak neomezené sms mají nepsaný limit 10tis. SMS/měsíc. Vy jste daný počet překročil bez jakýchkoliv příplatků? A jaký to je/byl operátor?
Děkuji
Tomáš
Tomáši, z taktických důvodů nemohu být konkrétnější (operátor). Každé ráno se raduji, že nám to ještě neodpojili, tak bych to nechtěl nějak veřejně rozvířit. O Vánocích jsme zmíněnou hranici samozřejmě hrubě překročili. Napomenuti jsme byli. Příplatek jsme neplatili. V běžném roce to šlape jako hodinky. Na příští Vánoce plánuji rozložit zatížení na víc SIMek. ;-)
To rád slyším, že operátoři nehlídají přesně 10tis. sms. Taky používáme „neomezenou“ simku.
Toto řešení pro transakční emaily je zajímavé, ale znamená to přizpůsobit systém, aby odesílal ještě další email do speciální schránky.
Není ale problém s tím, že třeba sms o přijetí objednávky za 10 minut už je trošku pozdě?
Telefon předpokládám je puštěný nonstop – jaký používáš?
Děkuji
Že dorazí potvrzovací SMS s odstupem několika minut není pro nás ani pro zákazníky problém (nemáme negativní zpětnou vazbu). Spíše lidé na SMS odepíší, že děkují za info.
Posíláme také SMS o předání dopravci s číslem balíku, nebo o tom, že je zboží připraveno k osobnímu odběru. Nebo o vyřízení opravy/reklamace. Zde prodleva nevadí.
Když zadá uživatel chybně e-mail (což je překvapivě často), má plnou schránku, mail spadne do spamu (do Hromadné), tak se nám SMS jako pojistka osvědčuje.
Telefon – povaloval se nám tu starý mobil „Vodafone Smart II“ s Androidem. Je USB kabelem nepřetržitě připojen k PC, kvůli dobíjení. Zapnutý je nonstop v dosahu WiFi.
Funguje Vam pop3 na gmaily ? Mne akosi ta aplikacia nic nestahuje. Log je prazdny. (v gmaily mam pop3 povoleny)
My to máme napojeno přes schránku u Active 24. Fungovalo to hned na první pokus, tak jsem to více nezkoumal a jinde nezkoušel.