E-mailing 1: přinuťte uživatele otevřít

Motivace k sepsání minisérie článků o e-mailingu

Před několika měsíci rozšířil řady našeho interního marketingového oddělení nový kolega, který měl převzít agendu tvorby a rozesílání e-mailingu. Jelikož předtím nikdy nic takového nedělal, bylo nutné ho nejdříve zaškolit. Moje představa byla taková, že mu přepošlu pár odkazů na zajímavé články a videozáznamy z přednášek na toto téma. A tím, že to budu mít bez práce. Bohužel jsem nic moc použitelného nenašel. Samé obecné povídání o personalizaci, segmentaci, antispamové legislativě a ochraně osobních údajů – o tom jak prakticky na mailing se tam moc nedozvíte. Pokud jsem jen špatně hledal, tak budu rád, když do komentářů doplníte odkazy na zajímavé zdroje.

Proto jsem se rozhodl sepsat miniseriál věnovaný rozesílce obchodních sdělení. Počet dílů je otevřený. A začnu skoro od konce …

Očima příjemce e-mailu

V tomto prvním díle bych se podíval očima majitele e-mailové schránky. Kontakt už máte, neodolatelnou nabídku v nádherném graficky propracovaném e-mailu také. Zprávu se podařilo dostat až do schránky a neskončila ve spamu. Teď už jde jen o to, aby uživatel v záplavě zpráv zrovna e-mail od vás otevřel.

Alespoň v naší databázi mají drtivou převahu e-mailové schránky na Seznam.cz (+ email.cz), něco přes 70%. Proto budu většinu ukázek provádět na webmailu Seznamu.

 

Čím vším můžete zaujmout (odradit)

Na obrázku níže vidíte, že máte prostor k ovlivnění čtenáře ve třech sekcích:

  • Odesilatel
  • Předmět zprávy
  • A několik prvních slov z e-mailu
V e-mailové schránce vidíme jméno odesilatele, předmět zprávy a prvních pár slov z textu.

V e-mailové schránce vidíme jméno odesilatele, předmět zprávy a prvních pár slov z textu.

 

Odesilatel

Vždy v konkrétním případě stojí za zvážení, zda dát do jména odesilatele doménu (brand) NejakyEshop.cz nebo komunikovat osobněji – jménem obchodního zástupce (kterého příjemce zná), jménem produktového specialisty dané sekce e-shopu a podobně.

Mě osobně třeba pravidelně chodí mailing z Webnode.cz, vždy obsahuje informaci o nových šablonách (které mě nezajímají), ale vždy ten mail rozkliknu (a až po prolistování smažu), protože se pokaždé leknu, co mě píše Dagmar Mašková z Webnode. Jméno konkrétního odesilatele ve mně vzbuzuje pocit, že mně možná někdo z dané společnosti píše něco důležitého. Celá komunikace také není tak anonymní a neosobní.

Samozřejmě pro značky jako Alza či Mall je asi lepší podepsat se vlastním názvem, než tam mít napsáno Jan Novák.

Zvažte, zda právě u vás by odesilatel „Jan Novák | Eshop.cz“ neměl větší úspěch. Jak je vidět i na printscreenu e-mailové schránky – pro jméno jde zde vyčleněn nevelký počet znaků a proto musíte experimentovat k dosažení co nejlepšího výsledku.

Níže příklady z Webnode (Dagmar Mašková), Kytary.cz (Jana Veselá), H1.cz (Pavlína Louženská) apod.

Někteří posílají newslettery pod svým jménem. Neschovávají se za firmu.

Někteří posílají newslettery pod svým jménem. Neschovávají se za firmu.

 

Předmět zprávy

Tím nejdůležitějším je samotný předmět. Má být úderný, krátký a výstižný. Musí vzbudit zájem a zvědavost podívat se do e-maliu samotného. Poučka pro novináře je taková, že titulku článku mají věnovat stejný čas a pozornost jako sepsání samotného obsahu článku. Inspiraci najdete v bulvárních časopisech, kde kontroverzní palcový titulek musí přitáhnout pozornost. Donuťte uživatele rozkliknout!

 

Co v předmětu funguje:

  • Čísla (30% sleva, 5 kroků do plavek, 10 nejoblíbenějších dárků letošních Vánoc)
  • Vzbuzení zvědavosti (Jak ušetřit na dani z příjmu)
  • Vyvolání pocitu naléhavosti, nedostatku (už jen do půlnoci můžete …, poslední kusy …)
  • Položte otázku (Už sledujete TV Nova v HD rozlišení?)
  • Vyzvěte k akci (použijte akční slovesa)

 

Čeho se vyvarovat:

  • Slovům newsletter a zpravodaj (lednový newsletter, zpravodaj firmy XYZ s.r.o.)
  • Nepiště celý titulek velkými písmeny (verzálkami) (HYPER SUPER SLEVA NA NEJLEPŠÍ ZBOŽÍ)
  • Nepoužívejte vykřičníky (Výjimečná sleva !!!!!)
  • Nepiště prázdné fráze (Sleva na nákup v našem e-shopu)

 

Upoutat pozornost můžete i grafickým symbolem

Většina předmětů má prostý text, pokud použijete vkusný speciální znak, můžete vyniknout.  Ale všeho s mírou. Viz následující ukázky.

Speciální symboly v předmětu upoutají pozornost.

Speciální symboly v předmětu upoutají pozornost.

 

Úryvek z těla zprávy

Webmailové schránky jako Seznam.cz či Gmail.com dle velikosti okna a délky předmětu vypisují několik prvních slov z těla zprávy. Většina odesilatelů si to nepohlídá, a pak se příjemci zobrazují nesmysly typu:

  • Pompo (http://www.pompo.cz/?bbn=199&bbnl=6087&bbnc=0&
  • Pokud se vám email nezobrazuje správně, klikněte zde (http://links.vivk
Odstrašující případy, jak by to nemělo vypadat.

Odstrašující případy, jak by to nemělo vypadat.

 

Přitom stačí jen přidat na první řádek zprávy pár slov, které se pak zobrazí v náhledu. Teprve za tento řádek vložte logo či frázi „Nezobrazuje se vám e-mail správně? Klikněte zde.“

Stačí napsat pár slov na začátek zprávy.

Stačí napsat pár slov na začátek zprávy.

 

Mall.cz první řádek před uživateli skrývá pomocí shodné barvy písma a pozadí.

Mall.cz první řádek před uživateli skrývá pomocí shodné barvy písma a pozadí.

 

 

Shrnutí

Nebojte se pod e-mail podepsat vlastním jménem. Vytvořte takový předmět zprávy, za který by se nestyděl ani redaktor deníku Blesk. Optimalizujte první slova e-mailu.

Sledujte ostatní, všechny zde uvedené příklady jsou z praxe – stačí se inspirovat dobrými nápady a vyvarovat se chyb konkurence.

Další myšlenky si nenechte ujít v příštím dílu tohoto miniseriálu.

 

 

A co ty? Posíláš newsletter vlastním jménem? A jak pracuješ s prvními slovy v e-mailové zprávě? Budu rád, když se podělíš se svojí zkušeností!

2 thoughts on “E-mailing 1: přinuťte uživatele otevřít

  1. Tomáš napsal:

    Musím pochválit jak článek, tak i celkový blog.
    Tolik přínosných informací se člověk mnohokrát nedozví ani na školení.

    Myšlenka posílat vlastním jménem je super, hned vyzkoušíme.

    Chtěl jsem se zeptat, zda se už ví fígl jak poslat newsletter na seznam.cz tak aby v rámci novinky neskončil v sekci hromadné.

    Díky

    Tomáš

  2. admin napsal:

    Tomáši, děkuji za pochvalu. Když vidím, že to bylo pro někoho přínosné, mám větší motivaci sepsat další články.
    Zrovna tento text byl celkem náročný. Shromáždit ukázky a připravit obrázkové náhledy.

    Sám Seznam.cz zatím ladí. Občas přijde mailing do normální pošty a běžná pošta do Hromadné. Někteří mají problém s transakčními maily (potvrzení objednávky apod.) či maily od dopravců o stavu jejich zásilky, že padají do Hromadné.
    Velcí hráči (e-mailingové rozesílací služby) jednají se Seznamem, tak uvidíme. Zatím tam padají zprávy od desítek společností, jejichž mailingy sleduji.

Napsat komentář